Monday 17 June 2013

NUTRISI YANG DIPERLUKAN BUAT PREGGY MOMS

NUTRISI YANG DIPERLUKAN BUAT PREGGY MOMS

Salam Mommies sume dah tido..bole tido x???kalau yang masih di awal  trimester pertama mungkin masih dalam gelombang Tsunami 'Sickness'kan???
Kebiasaan Preggy Moms yang dikunjungi gelombang ini di waktu pagi...sebab tu selalu dipanggil 'Morning Sickness' x kurang juga diwaktu malam harikan???
Tapi...ada juga Preggy Moms yang fasa Kehamilan beliau dilimpahi kesenangan tanpa gelombang ini...BerUNTUNG kan Mommies yang bertuah ini...




Bagi Mommies yang dah melepasi 1st trimester tentu sudah dapat merasakan sedikit kelegaankan???
Di ketika ini,,,inilah masa yang bertepatan sekiranya nak bercuti sebelum kedatangan Si Comel...Yelah bagi Mommies yang menanti kelahiran 'Cahaya Cinta' yang pertama... Inilah masa yang bersesuaian diambil bersama 'Cinta Hati' meniti bait2 Cinta berdua... Mwuah3 gitu...besok2 tido malam dah ada selingan muzik asli...ekekekkk...

Melalut panjang dah Mama nie..niat sebenar nak berkongsi Nutrisi yang diperlukan oleh Preggy Moms...Okeyyy berikut Mama nak senaraikan Nutrisi yang perlu dititiberatkan oleh Mommies yee!!!...






>>>VITAMIN B KOMPLEKS:
Menjaga sistem otot,saraf & jantung supaya berfungsi dengan normal.
Sumber Makanannya:-
Bijiran, kekacang, sayur hijau, produk tenusu (susu) telur dan sereal.

>>>VITAMIN D:
Untuk pertumbuhan dan pembentukan tulang bayi.
Sumber Makanannya:-
Minyak hati ikan, susu & kuning telur.

VITAMIN E:
Bagi pembentukan sel2 darah merah yang sihat.
Sumber Makanannya:-
Gandum, kekacang, minyak sayur dan sayur hijau.

PROTEIN:
Sumber zat pertumbuhan sel.
Sumber Makanannya:-
Daging, kekacang, ikan & telur

ASID FOLIK:
Untuk perkembangan sistem saraf, dan sel darah.Keperluan asid folik semasa tempoh kehamilan adalah 800mcg sehari terutamanya pada 12 minggu pertama kehamilan (1st Trimester)
Kekuranagn nutrien ini boleh membawa kepada gangguan pembentukan otak yang boleh menyebabkan kecacatan pada susunan saraf atau pun otak bayi,
Sumber Makanannya:-
Bayam, brokoli,pisang & tomato.

ZAT BESI:
Mengelakkan berlakunya anemia di kalangan ibu hamil.
Sumber Makanannya:-
Bayam,kangkung,daging & hati.

KALSIUM:
Bagi proses pembentukan tulang, dan gigi bayi serta menghalang ibu dari mengalami osteoporosis.
Sumber Makanannya:-
Sayur hijau, kekacang, susu dan produk tenusu.


Okeyyy Preggy Moms macamana ada kew nutrisi ini diambil dalam diet seharian???
Biasa lah kalau Mommies yang prihatin tu mungkin akan lebih peka kan???tapi bagaiman dekat Mommies yang ikut redahhh jew... amik pendekatan senang xde apa2 kot...lecehlah nak kene makan itu ini...lagi2 ada benda yang xleh diterima masuk ketika ini...


So Mama sajeskan Mommies sume amik supplemen. Baik untuk Mommies baik juga untuk baby...So dah xyah fikir apa yang kita makan seharian itu dah cukup ke tidak nutrisinya...

Di SHAKLEE...ada dikhaskan supplement untuk Preggy Moms seawal trimester 1 sehingga trimester 3...

KENAPA RAMAI PREGGY MOMS MEMILIH SUPPLEMENT SHAKLEE???
==========================================
kerana di dalamnya terkandung ke semua Supplement yang diperlukan buat Preggy Moms...

Set Asas untuk trimester pertama terdiri daripada:
  • Vitalea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrik
 Set asas untuk trimester 2 & 3 terdiri daripada:
  • Vitalea
  • B-Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • Omega Guard

Dan boleh ditambah ESP jika mahu


VITA-LEA (Multivitamin)
Mengandungi 12 vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula. Iron sangat penting bagi ibu yang mengandung dan menyusukan anaknya.Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah, mudah nak pitam atau pengsan , HB rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.

B.COMPLEX

Lengkap dengan 8 B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B. B complex Shaklee mengandungi Folic acid, Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon. Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukkan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.
 
VITAMIN-C
Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan dengan 7 setengah biji oren dan memenuhi keperluan vit C minima tubuh kita iaitu 500mg. Ia sangat unik kerana tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan. Ianya adalah sustained release dan akan digunakan secara beransur2 mengikut keperluan oleh badan kita.

OSTEMATRIX 
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi.Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu.Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.membaiki ransangan urat saraf,mengelakkan kekejangan otot,sakit pinggng,lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
OMEGA GUARD
Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari petingkat awal pembentukan. Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak. Ianya juga membantu memecahkan lemak di dalam tubuh kita. Jadi ia membantu ibu mengawal berat badan ketika mengandung.
ENERGY SOY PROTEIN (Protein) 
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel2 tisu ,hormon dan enzim di dalam tubuh.Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak.penting untuk pembentukan kuku,rambut dan kulit.Esp juga memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.Selain itu,protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah .Keperluan protein ini semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke-3.
  BERMINAT?

Tel/SMS/Whatsapp:019 3040 146
FB: Anis Hasnita
Page:http://www.facebook.com/pages/Mama-Little-Jannah/142086705958696

✔ DIJAMIN HALAL & DILULUSKAN KKM
✔ TIADA KESAN SAMPINGAN
✔ SERVIS PANTAS & KONSULTASI PERCUMA
Sila hubungi Mama untuk dapatkan konsultasi tentang setiap supplement untuk anda, dan dapatkan tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian dari Mama sebagai Shaklee independent distributor anda.

No comments:

Post a Comment